Τρίτη 7 Ιουνίου 2011

"Το Ελληνικό Εμπορικό Ναυτικό στην Απόβαση της Νορμανδίας" εκδήλωση του Συλλόγου "Νίκος Καβαδίας"




Πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Συλλόγου Ναυτικών Κεφαλονιάς & Ιθάκης " Νίκος Καββαδίας" στο Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου "Κέφαλος",την Δευτέρα 6 Ιουνίου.
Θέμα της εκδήλωσης ήταν " Η Συμβολή του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού στην Απόβαση της Νορμανδίας".



Κύριος ομιλήτης της εκδήλωσης ήταν ο ποιητής Δρ. Γιώργος Σπηλιώτης Αξιωματικός Γέφυρας Ε.Ν. Εκ μέρους του Δ.Σ. του Συλλόγου προλόγισε την εκδήλωση ο Πλοίαρχος Ε.Ν. Τάσσος Παγουλάτος.
Παραβρέθηκαν ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Σωτήρης Κουρής, ο Αντιδήμαρχος κ.Ευάγγελος Κεκάτος,ο Διοικητής Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού Ιονίων Νήσων Αντιπλοίαρχος Λ.Σ. Στουρνάρας Παναγιώτης και ο Υποδιοικητής της Α.Ε.Ν. Υποπλοίαρχος Λ.Σ. Σιούτης Αθανάσιος,ο Πρόεδρος του Συλλόγου  κ.Μαρκέτος Διονύσης, σύσσωμο το Διοικητικό Συμβούλιο και κόσμος που παρακολούθησε την εκδήλωση.
Μερικά αποσπάσματα από την ομιλία του κ.Σπηλιώτη:
"Ξέχασαν οι δάσκαλοι  να την διδάσκουν στα σχολειά,  ξέχασαν οι πολιτικοί  τον αγώνα  και τη σπουδαιότητα της απόβασης της Νορμανδίας, λες και είναι θέμα αποκλειστικά και μόνο του Γαλλικού λαού να γιορτάζει  αυτή την επέτειο..."
"Η συμβολή του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού με   εθελοντές ναυτικούς κατά την διάρκεια του  Β΄ παγκοσμίου  πολέμου  για  τη μεταφορά  από την Αμερική στην   υπόδουλη Ευρώπη πολεμικού υλικού, τροφίμων και πρώτων υλών ήταν μεγίστη και καταλυτική. 

Σύμφωνα με  πηγές που αναφέρονται στο το βιβλίο του Νίκου Πηγαδά  « Εθελοντές στα κομβόι του θανάτου» κατά την διάρκεια του Α΄ και  Β΄ παγκοσμίου πολέμου το Ελληνικό  Εμπορικό Ναυτικό πρωτοστάτησε στις θαλάσσιες μεταφορές από την Ν. και  Β. Αμερική για να κρατήσουν την Ευρώπη ζωντανή και να κερδίσουν  τον  πόλεμο.

Οι ιστορίες από  διασωθέντες ναυαγούς που αναφέρονται στο βιβλίο του Νίκου Πηγαδά είναι πέραν για πέραν αυθεντικές και αληθινές μαρτυρίες.
Αυτοί οι εθελοντές ναυτικοί με αυταπάρνηση εκτελούσαν ταξίδια και  επικίνδυνες  αποστολές, που χωρίς αυτές  η έκβαση του πολέμου θα ήταν   διαφορετική.

Στο βιβλίο « Εν καιρώ  πολέμου»   του   Χρήστου  Ντούνη,  τέως  αρχηγού  του Λ.Σ.,    καταγράφονται ονόματα πλοίων και ναυτικών από όσα ναυάγια  έγιναν είτε εξ αιτίας   τορπιλισμών είτε  βομβαρδισμών  από Γερμανικά, Ιταλικά και Γιαπωνέζικα  πολεμικά πλοία,  υποβρύχια και αεροπλάνα.   Οι ναυαγοί άλλοι ζωντανοί κατασπαράχθηκαν από τα σκυλόψαρα, άλλοι αιχμαλωτίσθηκαν και οδηγήθηκαν στα κολαστήρια  του  Γ΄ Ράιχ και άλλοι πέθαναν από το ψύχος  στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού.  Μερικοί που έφτασαν σε κάποια στεριά διηγήθηκαν την φρίκη του πολέμου στην θάλασσα.  Κάποιοι ναυτικοί  τορπιλίσθηκαν όχι μία αλλά δύο και τρεις φορές, αφού επέστρεφαν στην θάλασσα ξανά.

Αυτή και αν δεν είναι   ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ κατά του εχθρού!  που δυστυχώς δεν αναγνωρίσθηκε, ποτέ από καμία Ελληνική κυβέρνηση.

Υπολογίζεται ότι κατά την διάρκεια του Α΄ και Β΄ παγκοσμίου πολέμου χάθηκαν   πάνω από 600 Ελληνικά εμπορικά πλοία, θρηνήσαμε πάνω από 3.000 ναυτικούς, άλλους τόσους τραυματίες, άλλοι (άγνωστο πόσοι) μετά τον τορπιλισμό του πλοίου οδηγήθηκαν στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως  σύμφωνα με το νέο βιβλίο του Νίκου Πηγαδά,  «Τορπίλες και Συρματοπλέγματα»  και 180 που τρελάθηκαν."

"Πρωτοπόροι  στα θύματα είναι   Χιώτες,  Κεφαλλονίτες  και Ανδριώτες
Αναφέρω  μερικά από  τα Κεφαλλονίτικα πλοία που τορπιλίστηκαν:

Το Καλυψώ  Βεργωτής  με πλοίαρχο τον  καπετά  Σαράντη Καμπίτση και Ανθ/ρχο τον καπετάν  Σπύρο  Βαλλλιάνο, και πλήρωμα τον  Τσιμάρα  Βαγγέλη.

Το Ανδρέας  Βεργωτής  με πλοίαρχο τον  καπετά Παναγή Λευκόκυλο

Το Ρόκκος  Βεργωτής  με πλοίαρχο τον  καπετάν Ανδρέα Μεταξά και Υπ/ρχο τον καπετάν  Γεράσιμο Στελλάτο."

Το   Ιθάκη  με Λοστρόμο τον Χριστόφορο   Μπενετάτο  από τα Φάρσα (πατέρα του αγαπητού    καπετάν   Άγγελου Μπενετάτου)."


Τα Ελληνικά εμπορικά πλοία που έλαβαν μέρος στην απόβαση της Νορμανδίας ήταν τα εξής:

1) Το   Άγιος   Σπυρίδων  με πλοίαρχο τον  Γεώργιο Σαμοθρακίτη


2) Το   Γεώργιος  Π.  με πλοίαρχο το  Δημήτρη  Παρίση


3)  Το Liberty  Αμερική  με πλοίαρχο  τον Σπύρο Θεοφυλάτο από Ιθάκη


4)  Το Liberty  Ελλάς  με πλοίαρχο τον  Γεώργιο  Τριλίβα από την Ιθάκη



"Την νύχτα της 5ης  προς την 6η  Ιουνίου και ενώ  στην θαλάσσια περιοχή  έπνεαν σφοδροί  άνεμοι  (λέγεται για 8 μποφόρ)  τα περήφανα  εμπορικά πλοία με   εθελοντές ναυτικούς τραβούσαν  με πορεία  προς την Δόξα!    Συντεταγμένα τα εμπορικά πλοία  προχωρούσαν σε νηοπομπή  ( κομβόϊ) των 30 πλοίων μπροστά από τα  πολεμικά αποβατικά .

Τα  πρώτα πλοία που προσάραξαν για να σχηματίσουν έναν  απέραντο κυματοθραύστη  ήταν το  «Άγιος  Σπυρίδων», και το «Γεώργιος Π.»  και  μετά ακολούθησαν τα  υπόλοιπα.

Για την βύθιση  αυτών των  σκαφών είχαν τοποθετηθεί δύο βόμβες σε κάθε αμπάρι.
Τα πλοία  αφού προσάραζαν το ένα πλοίο πίσω από το άλλο εν συνεχεία τα πληρώματα  ανατίναζαν  το πλοίο   και  το εγκατέλειπαν  προσπαθώντας μέσα στο σκοτάδι να απομακρυνθούν από το ναυάγιο, άλλοι σε βάρκες άλλοι κολυμπώντας  πιασμένοι από κάποιο ξύλο ελπίζοντας ότι θα περισυλλεχθούν από κάποιο συμμαχικό πλοίο, όσοι κατάφεραν να γλιστρήσουν ανάμεσα στα Γερμανικά  πυρά.  Εδώ ισχύει το « Μπρος γκρεμός και πίσω φωτιά».

Μόλις πλησίασαν τα πρώτα πλοία σε απόσταση βολής η νύχτα έγινε μέρα από τις λάμψεις των γερμανικών πυροβόλων, ενώ τα ένδοξα καράβια  συνέχιζαν να πλέκουν την αλυσίδα του κυματοθραύστη.


 Έτσι τα πολεμικά πλοία των συμμάχων   προστατευμένα  από αυτούς τους κυματοθραύστες, που εκτεινόταν  κατά μήκος  των ακτών, μπόρεσαν να κάνουν  απόβαση   τα χαράματα της 6ης  Ιουνίου  και προχωρώντας οι στρατιώτες σε ορδές ο ένας πίσω από τον άλλον, βρεμένοι μέχρι τη μέση από τη θάλασσα έφθασαν στην ακτή όσοι επέζησαν. 

 Η απόβαση έγινε σε πέντε μέτωπα εκ των οποίων  τα δύο  άκρα δεξιά είχε  ο Αμερικανικός στρατός, τα δύο αριστερά είχε ο Αγγλικός στρατός και το μεσαίο οι σύμμαχοι.

 Όλη την ημέρα μάχονταν στήθος με στήθος, βρεγμένοι μέχρι το κόκκαλο, χωρίς να σταματήσουν καθόλου και  μετά από λυσσαλέες μάχες το βράδυ της ίδιας ημέρας μπόρεσαν να  καταλάβουν τα οχυρά των Γερμανών.
Οι απώλειες  από την απόβαση τρομακτικά μεγάλες….  πέραν των αρχικών εκτιμήσεων."



Πριν  τρία  χρόνια  ένα από εκείνα τα δοξασμένα   Liberty  με το όνομα «ΕΛΛΑΣ» δόθηκε τιμής ένεκεν από τις ΗΠΑ στην Ελλάδα.  Πριν δύο χρόνια  τέτοια μέρα,  σε δημοσίευμά μου,  όταν ακόμη το πλοίο  ήταν  στο λιμάνι του Πειραιά έκανα έκκληση λέγοντας:  Ευελπιστούμε ότι κάποιος  ευαίσθητος  πατριώτης, όπως γίνεται  πάντα, θα συγκινηθεί ώστε να αναδειχθεί το «ΕΛΛΑΣ» σε ναυτικό μουσείο, και  από τους πολιτικούς να νομοθετήσουν  περί αυτού, ώστε η σκουριά να μη προλάβει να λιώσει το  δοξασμένο   «ΕΛΛΑΣ»  και να καταλήξει σε παλιοσίδερα.

Πέρυσι  πληροφορήθηκα ότι   ένας ευαίσθητος Έλληνας, ονόματι  καπετάν Βασίλης Κωσταντακόπουλος, μπαίνοντας στο λιμάνι του Πειραιά είδε το «ΕΛΛΑΣ»  δεμένο στο μόλο  να γέρνει γιατί έμπαζε νερά.  Αμέσως φρόντισε να πάρει άδεια από το ΥΕΝ  να μεταφέρει το πλοίο στο Πέραμα για να το επισκευάσει με δικά του έξοδα.  Συγχαρητήρια!  Το  «   ΕΛΛΑΣ»   βρίσκεται  δεμένο στον Πειραιά.  Ο Καπετάν Βασίλης  πριν λίγους μήνες  έφυγε για το μακρινό του μπάρκο..  Αιωνία του η μνήμη. "
Φυσικά ο κ. Σπηλιώτης αναφέρθηκε και στον Ευάγγελο Κλωνή σχετικό άρθρο μπορείτε να διαβάσετε στην προηγούμενη ανάρτηση.



















ρεπορτάζ Γιώτα Σιούτη